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    Springer
    International journal of legal medicine 102 (1989), S. 487-493 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: HIV-antibodies in bloodstains ; HIV-Antikörper in Blutspuren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurden Blutspuren auf Baumwolltextil asserviert und bei Raumtemperatur gelagert. Diese Proben wurden im HIV-ELISA und -Western Blot untersucht. Dabei gelang ein HIV-Antikörpernachweis an bis zu vier Monate alten Proben.
    Notes: Summary Blood samples were collected on cotton wool and stored at +20°C. These samples were tested in an enzyme linked immunosorbent assay and the immunoblotting test. HIV-antibodies could be detected in samples stored up to four month.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Springer
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Cell therapy ; Fresh-cell therapy, complications ; Guillain-Barré syndrome ; Zelltherapie ; Frischzelltherapie ; Komplikationen ; Guillain-Barré-Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach wie vor dürfen tierische Frischzellpräparationen zur sog. Zellulartherapie verabreicht werden unter der Vorstellung einer allgemeinen Vitalisierung und Roborierung des Organismus, insbesondere des Immunsystems. Die Verwendung von Trockenzelltherapeutica hat das Bundesgesundheitsamt bereits 1987 vorläufig verboten, nicht ohne darauf hinzuweisen, daß auch gegen die sog. Frischzelltherapie schwerwiegende Bedenken bestünden, daß ein generelles Verbot auch dieser Behandlungsweise jedoch nicht in seiner Kompetenz läge. Wiederholt waren z. T. lebensbedrohliche und auch tödliche Komplikationen im Verlauf dieser Therapie beobachtet und beschrieben worden. Den bereits publizierten Beobachtungen werden weitere hinzugefiigt: 1. Eine 69jährige Fran war etwa 9 Jahre lang mit Zellpräparationen behandelt worden. Jetzt trat nach einer erneuten Sicca-Zellinjektion ein Kollaps auf und etwa 7 Tage später eine rasch aufsteigende Landrysche Paralyse mit Schluckstörungen und Atemlähmung. Sie verstarb 31/2 Wochen nach dieser letzten Injektion infolge respiratorischer Insuffizienz. Die Obduktion ergab u. a. die typischen Veränderungen eines akuten Landry-Guillain-Barré-Syndroms. 2. Eine 76jährige Patientin war bereits seit einigen Jahren mit Frischzellpräparationen behandelt worden. Jetzt trat nach einer erneuten Injektion eine lokale Schwellung am Injektionsort auf, welche zunächst als iatrogene Blutung gedeutet wurde. Zur operativen Versorgung dieser Komplikation in ein anderes Krankenhaus verlegt, verstarb die Patientin 2 Tage nach der Therapie unter den Zeichen eines perakuten Schocks. Die Obduktion ergab eine Clostridieninfektion; weiterhin fanden sich Veränderungen am peripheren Nervensystem im Sinne eines akuten Landry-Guillain-Barré-Syndroms mit Beteiligung auch des vegetativen Nervensystems. In beiden Fällen könnte die Erkrankung des Nervensystems als allergisch-hyperergische Reaktion nach Sensibilisierung durch Injektion frischer bzw. getrockneter tierischer Zellsuspensionen aufgefaßt werden. Auch die bereits publizierte perivenöse Leukoencephalopathie nach Frischzellentherapie ist vermutlich auf immunologische Prozesse zurückzuführen. Die möglichen pathogenetischen Mechanismen werden erörtert und gemeinsam mit anderen Beobachtungen aus Mainz und Berlin diskutiert. Auf die entscheidende Rolle des Nervensystems bei diesen Komplikationen, insbesondere des peripheren Nervensystems, und vor allem auf die Bedeutung vegetativer Regulationsstörungen für die Propose wird hingewiesen. Es sei betont, daß die Aufklärung derartiger Erkrankungen mit tödlichem Ausgang eine besondere Sektionstechnik erfordert mit Entnahme der gesamten Wirbelsdule und mit Untersuchung auch der peripheren Nerven, einschließlich des vegetativen Systems.
    Notes: Summary So far, the law in the Federal Republic of Germany still allows the injection of fresh-cell preparations from animals as a roborant to increase the vitality of the organism and to strengthen the body's immune defense system. The use of “sicca-cell” preparations was provisionally forbidden in 1987 by the Federal Health Organization (Bundesgesundheitsamt; BGA). Prohibition of fresh-cell injections would have exceeded the authority of this office, although the same serious reservations also applied in the case of this treatment method. Several publications that have appeared since 1955 have reported serious complications of this therapy, some life-threatening and some even lethal. Two further cases are now added: (1) A woman aged 69 had been receiving treatment with cell injections for 9 years. Immediately after an injection of sicca cells she collapsed and was hospitalized; 7 days thereafter she developed an ascending paralysis with increasing inability to swallow or breathe. She died 25 days after the injection as a consequence of central and peripheral respiratory failure. Autopsy revealed the alterations typical for acute Landry-Guillain-Barré-Strohl syndrome. (2) A 76-year-old healthy woman had been receiving treatment with fresh-cell preparations for several years. After an injection of cell suspensions a painful local swelling was observed. The symptoms were interpreted as the consequence of an iatrogenic local hematoma, and repeated punctures were performed to obtain blood. The patient was transferred to a surgical department for further therapy. Two days after the injection she suddenly died with signs of acute cardiovascular failure. Autopsy revealed the signs of a fulminating clostridial infection and also the characteristic signs of Landry-Guillain-Barre syndrome with involvement of the autonomic nervous system. In both cases the development of an inflammatory process in the peripheral nervous system could be interpreted as an immune-mediated allergic disease, related to the repeated injection of heterologous antigenic material containing nervous tissues. This hypothesis would also explain the two other cases already published and would be consistent with the observed perivenous leukoencephalopathy of the central nervous system. The human disease pictures correspond to the well-established animal models of EAEM (experimental allergic encephalomyelitis) and EAN (experimental allergic neuritis). The pathogenesis is discussed; the major role of the central and peripheral nervous system is stressed, with especial reference to the risk of acute autonomic failure. The need for specific autopsy techniques for the investigation of the entire nervous system, including spinal cord, roots, spinal ganglia and peripheral nerves with sympathetic chains, is raised. A third case of acute lethal Guillain-Barre syndrome is discussed: A 26-year-old woman who had previously been treated with so-called cytoplasmic preparations died within 2 days in an irreversible toxic-allergic shock syndrome of unknown and unsolved pathogenesis and etiology.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
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    Springer
    ISSN: 1437-1596
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: MN blood group in blood stains ; Bloodstains ; MN identification ; MN-Blutgruppen ; Untersuchung im Blutfleck ; Blutspuren, MN-Nachweis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es ist selbstverständlich, daß in der Gerichtsmedizin die Blutgruppenuntersuchung aus dem Blutfleck außerordentlich wichtig ist. In Bezug auf MN-Gruppen gibt es jedoch die Gefahr der falschen Beurteilung bei dem Absorptionstest und Elutionstest. Wir haben eine neue Methode mit Hilfe von Elektrophorese und Immunoblotting untersucht. Zuerst haben wir verschiedene Methoden der Vorbehandlung von Blutflecken überprüft. Daraus ergab sich, daß jene Methode am besten ist, bei der der Blutfleck in physiologischer Kochsalzlösung 0.5 bis 1 Stunde eingetaucht und dann zentrifugiert wird. Nach der Beseitigung der überstehenden Flüssigkeit wird er in dem Probenpuffer (2% Natriumlaurylsulfat in TRIS-gepufferter physiologischer Kochsalzlösung) aufgelöst und mit Hitze zersetzt. Dann haben wir mit den vorbehandelten Proben die Natriumlaurylsulfat-Polyacrylamidgel-Elektrophorese (NLS-PAGE) durchgeführt, durch Westernblotting auf Nitrozellulosemembran abgedruckt und mit dem handelsüblichen polyclonal Anti-M-Serum und Anti-N-Serum Enzymimmunoassay (EIA) vorgenommen. Damit konnte man sicher im Blutfleck MN-Gruppen beurteilen. Die MN-Antigene, die bei Raumtemperatur aufbewahrt werden, schienen aber nicht stabil zu sein. Nach ca. einem Monat waren die Gruppen schwer zu beurteilen.
    Notes: Summary The determination of blood groups from blood stains is extremely important in medicolegal practice, but there is the possibility of an error in the determination of MN phenotypes by the absorption-elution test. We investigated a new method applying electrophoresis and immunoblotting. As a consequence of various experiments, the most appropriate pretreatment of blood stains was as follows. Blood stains were immersed in physiological saline for 0.5 to 1h and centrifuged. The supernatant was discarded. The sediment was dissolved in sample buffer (TRIS-buffered physiological saline containing 2% sodium dodecyl sulfate) and followed by thermodegradation. It was subjected to sodium dodecyl sulfate-polyacrylamide gel electrophoresis (SDS-PAGE). After transfer to a nitrocellulose membrane by Western blotting, MN phenotypes could be determined accurately from blood stains by an enzyme immunoassay (EIA) using commercially available polyclonal anti-M and anti-N sera. For blood stains more than 1 month old it was not easy to determine the MN phenotypes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
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    Springer
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Cell therapy ; Fresh-cell therapy, complications ; Guillain, Barré syndrome ; Zelltherapie ; Frischzelltherapie, Komplikationen ; Guillain, Barré-Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach wie vor dürfen tierische Frischzellpräparationen zur sog. Zellulartherapie verabreicht werden unter der Vorstellung einer allgemeinen Vitalisierung und Roborierung des Organismus, insbesondere des Immunsystems. Die Verwendung von Trockenzelltherapeutica hat das Bundesgesundheitsamt bereits 1987 vorläufig verboten, nicht ohne darauf hinzuweisen, daß auch gegen die sog. Frischzelltherapie schwerwiegende Bedenken bestünden, daß ein generelles Verbot auch dieser Behandlungsweise jedoch nicht in seiner Kompetenz läge. Wiederholt waren z.T. lebensbedrohliche und auch tödliche Komplikationen im Verlauf dieser Therapie beobachtet und beschrieben worden. Den bereits publizierten Beobachtungen werden weitere hinzugefügt: 1. Eine 69jährige Frau war etwa 9 Jahre lang mit Zellpräparationen behandelt worden. Jetzt trat nach einer erneuten Sicca-Zellinjektion ein Kollaps auf und etwa 7 Tage später eine rasch aufsteigende Landrysche Paralyse mit Schluckstörungen und Atemlähmung. Sie verstarb 3 1/2 Wochen nach dieser letzten Injektion infolge respiratorischer Insuffizienz. Die Obduktion ergab u.a. die typischen Veränderungen eines akuten Landry-Guillain-Barré-Syndroms. 2. Eine 76jährige Patientin war bereits seit einigen Jahren mit Frischzellpräparationen behandelt worden. Jetzt trat nach einer erneuten Injektion eine lokale Schwellung am Injektionsort auf, welche zunächst als iatrogene Blutung gedeutet wurde. Zur operativen Versorgung dieser Komplikation in ein anderes Krankenhaus verlegt, verstarb die Patientin 2 Tage nach der Therapie unter den Zeichen eines perakuten Schocks. Die Obduktion ergab eine Clostridieninfektion; weiterhin fanden sich Veränderungen am peripheren Nervensystem im Sinne eines akuten Landry-Guillain-Barré-Syndroms mit Beteiligung auch des vegetativen Nervensystems. In beiden Fällen könnte die Erkrankung des Nervensystems als allergisch-hyperergische Reaktion nach Sensibilisierung durch Injektion frischer bzw. getrockneter tierischer Zellsuspensionen aufgefaßt werden. Auch die bereits publizierte perivenöse Leukoencephalopathie nach Frischzellentherapie ist vermutlich auf immunologische Prozesse zurückzuführen. Die möglichen pathogenetischen Mechanismen werden erörtert und gemeinsam mit anderen Beobachtungen aus Mainz und Berlin diskutiert. Auf die entscheidende Rolle des Nervensystems bei diesen Komplikationen, insbesondere des peripheren Nervensystems, und vor allem auf die Bedeutung vegetativer Regulationsstörungen für die Prognose wird hingewiesen. Es sei betont, daß die Aufklärung derartiger Erkrankungen mit tödlichem Ausgang eine besondere Sektionstechnik erfordert mit Entnahme der gesamten Wirbelsäule und mit Untersuchung auch der peripheren Nerven, einschließlich des vegetativen Systems.
    Notes: Summary So far, the law in the Federal Republic of Germany still allows the injection of fresh-cell preparations from animals as a roborant to increase the vitality of the organism and to strengthen the body's immune defense system. The use of „sicca-cell“ preparations was provisionally forbidden in 1987 by the Federal Health Organization (Bundesgesundheitsamt; BGA). Prohibition of fresh-cell injections would have exceeded the authority of this office, although the same serious reservations also applied in the case of this treatment method. Several publications that have appeared since 1955 have reported serious complications of this therapy, some life-threatening and some even lethal. Two further cases are now added: (1) A woman aged 69 had been receiving treatment with cell injections for 9 years. Immediately after an injection of sicca cells she collapsed and was hospitalized; 7 days thereafter she developed an ascending paralysis with increasing inability to swallow or breathe. She died 25 days after the injection as a consequence of central and peripheral respiratory failure. Autopsy revealed the alterations typical for acute Landry-Guillain-Barré-Strohl syndrome. (2) A 76-year-old healthy woman had been receiving treatment with fresh-cell preparations for several years. After an injection of cell suspensions a painful local swelling was observed. The symptoms were interpreted as the consequence of an iatrogenic local hematoma, and repeated punctures were performed to obtain blood. The patient was transferred to a surgical department for further therapy. Two days after the injection she suddenly died with signs of acute cardiovascular failure. Autopsy revealed the signs of a fulminating clostridial infection and also the characteristic signs of Landry-Guillain-Barré syndrome with involvement of the autonomic nervous system. In both cases the development of an inflammatory process in the peripheral nervous system could be interpreted as an immune-mediated allergic disease, related to the repeated injection of heterologous antigenic material containing nervous tissues. This hypothesis would also explain the two other cases already published and would be consistent with the observed perivenous leukoencephalopathy of the central nervous system. The human disease pictures correspond to the well-established animal models of EAEM (experimental allergic encephalomyelitis) and EAN (experimental allergic neuritis). The pathogenesis is discussed; the major role of the central and peripheral nervous system is stressed, with especial reference to the risk of acute autonomic failure. The need for specific autopsy techniques for the investigation of the entire nervous system, including spinal cord, roots, spinal ganglia and peripheral nerves with sympathetic chains, is raised. A third case of acute lethal Guillain-Barré syndrome is discussed: A 26-year-old woman who had previously been treated with so-called cytoplasmic preparations died within 2 days in an irreversible toxic-allergic shock syndrome of unknown and unsolved pathogenesis and etiology.
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  • 6
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    Electronic Resource
    Springer
    ISSN: 1437-1596
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
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  • 7
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    Springer
    International journal of legal medicine 103 (1989), S. 121-124 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: α-l-Fucosidase, gene frequencies ; Semen, α-l-Fucosidase ; α-l-Fucosidase in Spermaproben ; Fu-Phänotypen ; Genfrequenzen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die α-l-Fucosidase (Fu) der menschlichen Spermaproben wurde mittels einer verbesserten Isoelektrofokussierung in einer ultradünnen Schicht von Polyacrylamidgel (PAG) in einem gemischten pH-Bereich von 5–7 and 3.5–9.5 unter Zusatz von HEPES analysiert. Die erzielten Fu-Muster sind einfach and leicht interpretierbar and reproduzierbar. Bei 189 Spermaproben aus der Bevölkerung Wuhans wurde das Vorkommen der Fu-Phänotypen untersucht. Es wurden folgende Genfrequenzen berechnet: Fu1 = 0.7857 and Fu2 = 0.2143.
    Notes: Summary An improved method for the separation of the genetic variants of α-l-fucosidase in human semen is described. The method involves, isoelectric focusing in ultrathin-layer PAG containing a mixture of ampholines, pH 5–7 and pH 3.5–9.5, and separator HEPES. The Fu pattern obtained is simple, easy to interpret, and reproducible. The occurrence of fucosidase phenotypes in 189 semen samples from the population of Wuhan was investigated, and the frequencies of the Fu alleles were calculated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
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    Springer
    International journal of legal medicine 103 (1989), S. 93-100 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Drug addicts ; Drug deaths ; Heroin/morphine ; Methadone ; Dextropropoxyphene ; Ketobemidone ; Drogenabhangige ; Drogentote ; Heroin/Morphin ; Methadon ; Dextropropoxyphen ; Ketobemidon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Diese Übersicht stellt den dänischen Beitrag zu einer nordischen Studie hinsichtlich tödlicher Vergiftungen in den nordischen Ländern zwischen 1984 and 1985 dar, wobei speziell auf Drogenabhängige Bezug genommen wird. Insgesamt werden 315 tödliche Intoxikationen bei Jugendlichen zwischen 15 and 34 Jahren hinsichtlich Todesursache, Geschlecht, Alter und Drogenabängigkeit beschrieben. Die Untersuchungen wurden in den forensischen Institutionen in Dänemark durchgeführt. 194 der Verstorbenen waren Drogenabhängige im engeren Sinne der Definition. 28% der insgesamt untersuchten Fälle betrafen Frauen, davon 24% bei den Drogenabhängigen. Mehr als 90% der Todesfalle wurden durch Arzneimittel verursacht, wobei in etwa 40% der Fälle auch Alkohol eine Rolle spielte. Todesfälle mit Beteiligung von Heroin/Morphin dominierten und machten etwa 50% der Todesfälle bei Drogenabhängigen aus. Aber auch legale Drogen wie etwa Dextropropoxyphen, Methadon und Ketobemidon waren regelmäßig als Todesursache festzustellen. In etwa der Hälfte der Fälle lag die Morphinkonzentration im Blut nach Injektion von Heroin/Morphin im Bereich um 0,5 μmol/kg oder darunter, nur in etwa einem Zehntel der Fälle lag die Konzentration im Blut über 2,0 μmol/kg.
    Notes: Summary This survey deals with the Danish part of a study on fatal intoxications conducted in the Nordic countries in 1984 and 1985 with special reference to drug addicts. There were 315 cases of fatal intoxications in people 15–34 years of age. These were examined at the Forensic Institutes in Denmark and described with reference to cause of death, sex, age and drug addiction. Of the deceased, 194 were drug addicts according to a specific definition of this term. Women accounted for 28% of all the fatalities investigated in the study and 24% of those in addicts. More than 90% of the deaths were caused by drugs, with ethanol as a contributory factor in approximately 40% of cases. Deaths caused by heroin/morphine predominated, causing 50% of the deaths among drug addicts, but legal drugs, such as dextropropoxyphene, methadone and ketobemidone were also frequent causes of death in this group. In half the cases the concentration of morphine in blood following injection of heroin/morphine was found to be equal to or less than 0.5 μmol/kg, and in only about one-tenth of cases was the blood concentration above 2.0 μmol/kg.
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  • 9
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    Springer
    International journal of legal medicine 103 (1989), S. 111-119 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Thanatochemistry, myocardial infarction ; Myocardial infarction ; biochemical analysis ; Thanatochemie ; Herzinfarkt-Herzinfarkt ; biochemische Analyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für die postmortale Herzinfarkt-Diagnose braucht man heutzutage eine einfache und billige, aber aussagekräftige Gruppe von Labortests. Das erste wichtige Problem ist die Auswahl von geeigneten Herzgebieten für die biochemischen Analysen, vor allem wenn eine Differentialdiagnose zwischen Trauma, Erstickung oder Herzinfarkt vorgenommen werden muß. In dieser Arbeit haben wir die geeigneten Herzgebiete für eine postmortale Herzinfarkt-Diagnose mit verschiedenen Tests (Quotient K/Na, freie Fettsäuren und freies Karnitin) untersucht. Bei Anwendung der Diskriminanzanalyse sind acht verschiedene Herzgebiete erforderlich, um für die Differentialdiagnose zwischen „Herzinfarkt-Tod”, “gewaltsamen Tod” und „natiirlichen Tod” mit 71.9% Genauigkeit machen zu können. Eine sehr hohe diagnostische Sicherheit (78.1) haben die Verf. für die Differentialdiagnose zwischen „natürlichem Tod” und „gewaltsamen Tod” gefunden.
    Notes: Summary The diagnosis of myocardial infarction requires the use of a group of tests that are very efficient, quick and inexpensive. Another important consideration is the choice of myocardial sampling zones, especially in cases of differential diagnosis between a cardiac injury secondary to a trauma or violent asphyxia and others, secondary to myocardial infarction. The aim of this work was to choose, through discriminant analysis, the most useful zones of cardiac tissue for the quantification of free fatty acids and free carnitine and for the performance of the K/Na quotient, as biochemical parameters for the postmortem diagnosis of myocardial infarction. According to the discriminant analysis performed, seven zones of cardiac tissue are necessary to achieve a differential diagnosis among “myocardial infarction,” “other natural deaths,” and “violent deaths” with a 71.9% efficacy. Greater diagnostic efficacy was found (78.1%) for differentiating between “natural deaths” and “violent deaths.”
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  • 10
    Electronic Resource
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    Springer
    International journal of legal medicine 103 (1989), S. 147-153 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Anticoagulant therapy ; Heparin overdosage ; cerebral hemorrhage ; Antikoagulantientherapie ; Heparinuberdosierung ; Hirnblutung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein Patient mit Verdacht auf Lungenembolie erhielt innerhalb von 24 Std. versehentlich 550.000 I.E. (statt 55.000 I.E.) Heparin and verstarb am folgenden Tag an einer Hirnblutung. Das pathomorphologische Bild wird referiert and Schwierigkeiten der Begutachtung werden diskutiert.
    Notes: Summary Because of suspected pulmonary embolism 550.000 I.U. of heparin were administered instead of 55.000 I.U. of heparin within 24 h to a 62 year old patient. The man died because of cerebral hemorrhage the following day. Autopsy findings are reported and difficulties in medical expertise are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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